Fördjupad översiktsplan för västra Vålösundet
Den fördjupade översiktsplanen för västra Vålösundet tar ett helhetsgrepp om utvecklingen för halvön och förtydligar hur kommunen vill att västra Vålösundet ska utvecklas på lång sikt. Planen visar på kommunens avsikt för framtida bebyggelseutveckling, särskilt utvecklingsfrågor kopplat till utbyggnad av kommunalt vatten- och avlopp och väginfrastrukturen, och hur tillgången till Vänern kan se ut och utvecklas.
FÖP västra Vålösundet antogs av kommunfullmäktige den 30 januari 2025.
Vad är en översiktsplan?
En översiktsplan är kommunens samlade strategi för hur mark- och vattenområden och den byggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras – i staden, på landsbygden och i tätorterna. Planen ska visa vägen för beslut om dagens och framtidens Kristinehamn. Planen är en grund som skapar en sorts spelregler för dem som bor, bygger, verkar och utvecklar kommunen på olika sätt.
Det är kommunstyrelsen som ansvarar för arbetet med att ta fram en översiktsplan, och under arbetets gång bollas planen med olika remissinstanser som får tycka till om förslaget. Det gäller både allmänheten, föreningar, grannkommuner, andra politiska nämnder och myndigheter.
Vad är en fördjupad översiktsplan?
I ett område där kommunen vill vägleda utvecklingen mer i detalj kan översiktsplanen fördjupas. Vilket innebär att det tas fram en översiktlig plan för en del av kommunen. Det kan gälla till exempel ett utvecklingsområde i staden, en hel tätort eller ett större område på landsbygden. En fördjupning är också vägledande för efterföljande planering, till skillnad mot en detaljplan som är juridiskt bindande.
Den fördjupade översiktsplanen (FÖP) för västra Vålösundet kompletterar alltså den kommunomfattande översiktsplanen. Planen ska vara vägledande och ett underlag för dialog mellan olika intressenter. Den ska också vara ett verktyg i kommunens arbete med detaljplaner och bygglov.
Genomförandet av den fördjupade översiktsplanen
Översiktsplanering är något som sker löpande i en kommun när strategiska beslut tas kring mark- och vattenområden. Planen pekar ut riktningen, men arbetet med att göra den till verklighet sker genom ett fortsatt arbete med djupare studier och utredningar. I det tidiga skede som den fördjupade översiktsplanen innebär är många faktorer fortfarande osäkra och outredda. I de följande lov- och detaljplaneringsskedena utreds och fastställs förutsättningarna för hur marken ska användas mer noggrant.
Den fördjupade översiktsplanen är alltså det första steget i en omfattande planerings- och utbyggnadsprocess för att utveckla en attraktiv och hållbar miljö. I samband med detaljplanering har myndigheter, föreningar och du som privatperson möjlighet att påverka ytterligare hur västra Vålösundet ska utvecklas.
Handlingar och frågor och svar
Fördjupad översiktsplan för västra Vålösundet, antagen kommunfullmäktige 2025-01-30
Länsstyrelsens granskningsyttrande
Handlingar
Protokollsutdrag från KS sammanträde 2025-01-13
Protokoll kommunfullmäktige 2025-01-30
Kartor
Värden och hänsynskartor
Hänsyn Kulturvärden och jordbruksmark
Utredningar och underlag
Den fördjupade översiktsplanen anger den övergripande inriktningen för hur mark- och vattenområden ska användas och hur den byggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras. Områden där det kan vara intressant att utreda en ändrad markanvändning är utpekade i planen. Detta utreds vidare i detaljplan eller lovgivning. Då översiktsplanen inte är juridiskt bindande finns det inga skyldigheter eller rättigheter för den utpekade mark- och vattenanvändningen att genomföras, även om det vägleder andra beslut.
En översiktsplan är ett instrument för kommunens politiska majoritet att förmedla sina visioner och uppfattningar om kommunens utveckling. Den fungerar på så sätt som en vägledning för hur kommunen ska utformas. För att en översiktsplan ska kunna vara vägledande är det viktigt att den innehåller tydliga målbilder och strategier, men även ställningstaganden som går att förankra i kommunens detaljplanering, som är juridiskt bindande.
Vad är skillnaden mellan utvecklingsstrategikartan, mark- och vattenanvändningskartan samt värden - och hänsynskapitlets fyra olika kartor?
+De olika kartorna skiljer sig i skala och detaljeringsgrad.
- I utvecklingsstrategin redovisas kommunens långsiktiga intentioner i grova drag över hur västra Vålösundet ska utvecklas avseende Bebyggelse, Natur och friluftsliv och Kommunikationer/Kopplingar och tillgänglighet.
- Mark- och vattenanvändningskartan redovisar den huvudsakliga användningen av mark- och vattenområden för hela kommunen.
- Värden - och hänsynskartorna visar statliga intressen och utpekade värden och hur kommunen avser att beakta dessa vid utveckling i området.
Tre strategier för utveckling har arbetats fram med generella riktlinjer och utvecklingsbara värden. Den första strategin Folkhälsa och Miljö beskriver hur allmänhetens tillgång till natur, stränder och vatten för friluftsliv och rekreation är viktig och att fria passager längs stränder ska bevaras för att säkra tillgången till vattnet.
Västra Vålösundet har inte idag några större befintliga rekreationsområden eller målpunkter, men befintliga stigsystem och sammanhängande natur är viktig för möjlighet till rekreation och rörelse i naturmark. De generella riktlinjerna framhåller exempelvis att allmänhetens tillgång till vattnet inte ska försvåras vid ny bebyggelse, att befintliga släpp mellan bebyggelsen ska säkerställas och att naturvärden ska belysas och beaktas vid planläggning.
En VA-utbyggnad leder till att områdets karaktär kommer förändras, inom vissa delområden på ett mer omfattande sätt. Därför valde kommunen att en av tre strategier för utveckling skulle behandla områdeskaraktären.
Till strategin ”områdeskaraktär” finns generella riktlinjer och utvecklingsbara värden som ska läsas tillsammans med riktlinjer i kapitel 4. Det finns flera generella riktlinjer att beakta vid detaljplaneläggning och bygglovsgivning där det beskrivs hur det ska ta hänsyn till bebyggelsens och landskapets kulturmiljövärden och hur ny bebyggelse ska placeras med hänsyn till landskapsbildens förutsättningar och omgivande bebyggelses skala.
Det handlar således både om att visa hänsyn till natur- och kulturvärden genom att förvalta värden men också genom att förstå hur nya inslag kan bidra bli till nya årsringar av bebyggelse i området utifrån sin tids byggande.
Själva genomförandet av fördjupningen kommer ske i flertalet etapper och detaljplaneprocesser innan vare sig nya bostadsområden eller nya VA-ledningar finns på plats. I samband med detaljplanering har myndigheter, föreningar och du som privatperson möjlighet att påverka ytterligare hur västra Vålösundet ska utvecklas.
För att ta det hälso- och miljömässiga ansvaret inom vissa delområden kommer det krävas satsningar på den tekniska försörjningen och infrastrukturen vilket blir en kostsam investering för kommunen. Dels kan kostnaden för utbyggnaden av infrastrukturen täckas av en högre exploatering av bostäder, vilket föreslås inom ramen för den fördjupade översiktsplanen. Dels så kan kostnaden också behöva täckas på andra sätt, till exempel genom höjd VA-taxa.
Anläggningsavgiften betalas då det allmänna VA-ledningsnätet är färdigutbyggt i ditt område och du som fastighetsägare fått information från kommunen om var du ska ansluta dig.
Den som arrenderar en fastighet eller är tomträttsinnehavare är tillika fastighetsägare och det är fastighetsägaren som betalar anläggningsavgiften. Anledningen till detta är att den som arrenderar anses vara den som har den större nyttan av den kommunala VA-anläggningen och därför också ska betala anläggningsavgiften.
Nej, däremot blir du skyldig att betala anläggningsavgiften. Tillkommer gör även grundavgiften i brukningstaxan.
Markreservaten är områden som kommunen pekat ut som möjliga framtida trafiklösningar mellan västra Vålösundet och Kristinehamns centrum. Reservaten är prioriterade för framtida trafiklösningar, men innebär inte att hela eller alla reservat kommer att användas.
För närvarande gäller nuvarande markanvändning, vilket innebär att du kan underhålla och utveckla din fastighet som vanligt. Om en förbindelse blir aktuell kommer det genomföras ytterligare utredningar och ges mer information innan något beslut fattas.
Vad innebär det för mig om marken runt min fastighet pekas ut som en möjlig plats för hamn för fritidsbåtar?
+En hamn för fritidsbåtar innebär en brygga, kaj eller liknande med plats för mindre båtar för fritidsändamål. Kommunen har gjort en bedömning av vilka platser som kan vara lämpliga för hamnar för fritidsbåtar i framtiden.
En hamn kan bli aktuell först när behovet uppstår. Det krävs alltid prövning genom bygglov eller detaljplan, och alla åtgärder i vatten måste följa miljöbalken.
Varför måste jag betala VA-avgifter när jag har en fungerande avloppsanläggning som inte dömts ut av miljöförvaltningen?
+Anledningen till det är att alla fastigheter, som har rätt att använda den allmänna VA-anläggningen, ska bidra till kostnaderna för den.
Enligt nuvarande förslag till vattentjänstplan, som bereds inför antagande i början av 2025, är inriktningen att utpekade områden (delområde 1 och 2) i FÖP västra Vålösundet ska anslutas inom vattentjänstplanens planeringshorisont på 12 år.
FÖP västra Vålösundet ligger som andra prioriterat VA-utbyggnadsområde, men är det första området som anses behöva både vatten- och avloppsutbyggnad, för närmre beskrivningar se Vattentjänstplan.
I FÖP västra Vålösundets planbeskrivning finns avsnittet översiktligt flödesschema där genomförandeprocessen exemplifieras. Viktigt att komma ihåg är att när reellt i tid delar av planeringen sker är svår att säga med säkerhet, det är många parallella processer och möjligheter till överklaganden.
Varför byggs kommunalt VA ut till min fastighet när jag har en godkänd avloppsanläggning och bra vattenkvalitet i egen brunn?
+Skyldigheten att bygga ut beror inte av nuvarande status på de enskilda VA-anläggningarna, utan syftar till att området på lång sikt ska uppnå en hållbar VA-försörjning. I ett område med många enskilda anläggningar har dessa olika ålder och skick och det finns inget tillfälle som ett områdes samtliga enskilda VA-anläggningar blir dåliga samtidigt. Eftersom områdena där behovet av kommunalt VA är stort också är områden med känsliga miljöer är det ofta nödvändigt att bygga i området trots att det finns nya enskilda VA-anläggningar.
Det är fastighetsägarens ansvar att ha ett avloppssystem som uppfyller miljöbalkens krav, även i väntan på kommunal VA-utbyggnad. En enskild avloppsanläggning ska slamtömmas och skötas så att olägenhet för människors hälsa eller miljön inte uppstår. Miljö- och hälsoskyddsavdelningen tar hänsyn till om det finns planer på nytt kommunalt VA när man ska fatta beslut om en åtgärd eller när ett förbud ska träda i kraft. Krav på eventuella åtgärder ska dock vara skäliga och anpassade till den risk som utsläpp från anläggningen kan anses utgöra.
Vattentjänstplanen kommer att bli ett underlag för miljö- och hälsoskyddsavdelningen när de planerar sin tillsyn av enskilda avloppsanläggningar. Tillsyn kommer ske kopplat till VA-bevakningsområden, dvs områden som inte planeras att få kommunalt VA inom en 12 års period. Västra Vålösundet planeras att få kommunalt VA inom en 12 års period.
Vad händer om jag behöver uppdatera min VA-anläggning innan jag kan ansluta mig till kommunalt VA?
+Ansökningar om enskild avloppslösning inom områden som planeras för allmän VA-utbyggnad prövas i enlighet med krav i gällande lagstiftning. Tillstånd för anläggande av enskilda avloppsanläggningar kan komma att tidsbegränsas om kommunal VA-utbyggnad är beslutad, i enlighet med miljöbalken (16 kap. 2 §). Detta med hänvisning till att kommunal VA-försörjning är en mer långsiktigt hållbar lösning.
Kontakta alltid kommunen om du har tillståndsfrågor. Kom ihåg att alla avloppsanläggningar, oavsett om de är nya eller förbättrade, måste ha ett tillstånd.
Efter att FÖP västra Vålösundet vunnit laga kraft går det att ge bygglov med stöd av planen eller gällande detaljplaner och områdesbestämmelser. I dessa detaljplaner och områdetsbestämmelser finns dock begränsningar som kan försvåra en utbyggnation.
För de områden som planeras att få kommunalt VA kommer arbetet med nya detaljplaner att startas upp successivt. VA-utbyggnaden kommer ske etappvis och parallellt med VA-projekteringen ska gällande detaljplaner ses över och, i de fall det bedöms vara behövligt, ändras. Utökad byggrätt för befintliga bostäder inom planerade VA-utbyggnadsområden blir därmed verklighet först när ny detaljplan har vunnit laga kraft.
Hur väl förberedda är ni gällande översvämningsfrågan? Nu när ni planerar för utveckling av befintliga bostäder nära vattnet?
+Vi har tagit fram en översvämningsanalys som vi har med oss i allt vårt arbete med planering och byggande av nya bostäder. All ny bebyggelse ska hantera översvämningsrisker för att säkerställa människors hälsa och säkerhet. I FÖP västra Vålösundet har vi valt att använda vänernivån 46.33 m ö.h, vilket motsvarar en 500-årsnivå med vind. Det är ett arbete vi prioriterat i framtagandet av vår nya fördjupade översiktsplan, vilket har accepterats av länsstyrelsen. Det finns områden i den fördjupade översiktsplanen som är låglänta där översvämningsproblematik förekommer. Frågan om översvämning kommer att prövas i kommande detaljplanearbeten. Möjligheten att tillskapa ny byggrätt kommer därmed prövas i förhållande till förutsättningarna att klara översvämning.
Strandlinjen är till stor del bebyggd och privatiserad och i planen föreslås att de platser som är allmänt tillgängliga ska säkerställas som sådana för möjlighet till rörelse och vistelse.
Det föreslagna gröna rekreationsstråket kring Varnumsviken i kommunens översiktsplan kan vid en utbyggnad vidareutveckla de naturliga blå-gröna stråken längs Vålösundet och Varnumsviken. Stråket går norrut från Kristinehamns centrum mot Gustavsvik och är delvis anlagt. Ett färdigställande av stråket med en möjlighet att ta sig mellan västra och östra Vålösundet leder till stärkt kontakt mot vattnet och att stråken binder samman målpunkter så som rekreationsskogar, fritidsområden och gröna besöksmål. En förbindelse skulle kunna ge ökad tillgänglighet till fler platser för både boende och besökare i kommunen att lättare ta del av de värden för friluftsliv och kust-turism som finns för Vänern med öar.
Området saknar anlagda motionsområden eller andra rekreationsanläggningar. Det utpekade grönområdet i sydöstra delen av Hjälmnarsnäs kan därmed stärka året-runt-perspektivet i området och öka tillgängligheten till områdets värden för fler. En potential finns i att förstärka platsen, detta kan ske exempelvis genom att tydliggöra funktionen av den öppna gräsytan samt genom möjlig tillkomst av hamn för fritidsbåtar.
Kommunen har bedömt att utbyggnad av vatten och avlopp i västra Vålösundet är nödvändig på grund av hälsorisker och miljöpåverkan i området. Det finns en tydlig risk att kommunen blir skyldig att ta ansvar för vatten- och avloppsfrågan, och därför har man beslutat att agera.
Länsstyrelsen delar denna bedömning och har dessutom rätt att kräva att kommunen ordnar vattentjänster om det finns ett tydligt behov.
Kontaktuppgifter
kalle.alexandersson@kristinehamn.se