Gå till navigation - Gå till subnavigering - Gå till innehåll

E-faktura

Kristinehamns kommun har i dagsläget e-fakturor för alla fakturor utom hyror och tomträtter för dig som är kund hos kommunen. Här nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna om e-faktura.

Vad är e-faktura?

E-faktura innebär att fakturan skickas till dig via din Internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.

Hur anmäler jag mig till e-faktura?

Via din Internetbank letar du upp listan över företag som är anslutna till e-faktura. Välj Kristinehamns kommun och fyll i anmälningsformuläret. 

Kan jag betala någon annans e-faktura via min Internetbank, t ex make/makas?

Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som ska betalas.

Får jag pappersfaktura också?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Kristinehamns kommun.

Vilken information får jag på e-fakturan?

E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, du kan ansöka om att dina e-fakturor ska betalas med autogiro via din Internetbank. Det innebär att du får en e-faktura, men du behöver inte godkänna den, utan den betalas automatiskt på förfallodagen. Om du vill anmäla dig till autogiro kan du använda vår e-tjänst för detta.

När får jag e-fakturan?

Du får e-fakturan vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura, skickar Kristinehamns kommun en pappersfaktura som påminnelse. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från
Kristinehamns kommun.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan. Behöver du ytterligare information om e-faktura, kontakta Kristinehamns kommuns kundtjänst via e-postadress e-faktura@kristinehamn.se alterntivt via telefon 0550-880 31 eller 0550-880 43.